2009-11-02
 22:32:45

Företagen utnyttjar unga praktikanter...



Som ni vet har jag svurit över AMS ett par gånger tidigare, men detta tar fan priset.

När ungdomar har varit arbetslösa i 3 månader får de lov att vara ute på praktik och jobba för ersättning, i förhoppning att det leder till anställning
.
Klartext: När ungdomar kämpat för att få ett ordentligt jobb i 3 hela jävla månader utan pengar över huvud taget får de åka ut och jobba gratis på något företag som inte ens behöver anställa en, fast man jobbat som en superman under hela "praktikperioden". Ersättningen som de fint kallar de 1050 till 2800kronorna man får är knappt lönt.

Nu sägs det att arbetsgivarna har fattat detta och utnyttjar detta big time, eftersom de inte gör något fel.

Detta fungerar fan inte.

Vad tycker ni?

(tro nu inte att detta har något alls att göra med mitt jobb, för det har det inte. Jag får betalt :) )


Bengt Roos

Jag tycker det är skrämmande men Reinfeldt & co tycker det är helt OK...


Angelica

Helt sjukt men det har ju blivit så. Företag anställer inte längre. Antingen tar dom in praktikanter eller bemanningsföretag. Om 50 år så kommer ingen att vara anställd direkt av företag längre. Vill bara säga att Ted får ersättning. Vet inte om det har med åldern att göra.



PUBLICERAT: 2009-11-03, 09:38:22 | URL: http://rivjarnets.blogg.se/
Anna

Det är sjukt att lura och utnyttja ungdomar på det här viset. Sen har äldre personer mage att undra varför ungdomar idag är så cyniska och lever för dagen. Ja, inte fanken finns det någon framtid att leva för när man vet att man kommer att bli blåst gång på gång och detta helt lagligt!



PUBLICERAT: 2009-11-03, 13:38:42 | URL: http://annaieket.blogg.se/
RonJa

Jag blir så jävla arg, hela förbannade Sverige är ett ruttet system och svenskarna är ännu mer ruttna än vad själva landet är. Men det är sånna dom är, dom förbannade borgarna! Det enda som lönar sig är om man har det bra ställt sen innan... Har man inte det, får man ett rent helvete. Systemet är omänskligt, de försöker forma oss till robotar och alla ska fungera likadant. Deras önskan ära tt vi alla ska bli gråa och självgående. Inte konstigt att det skrivs ut mer och mer antideppskit. Men för att återgå till det här med praktikanterna, hur fan tänker arbetsgivarna? De tänker väl inte alls, dom är väl hjärntvättade av moderaternas välvilliga förslag till att storföretagare ska få det ännu bättre än vad dom redan har det. Ordet humanism verkar inte existera hos våran högerregering. Åt helvete med Sverige!



PUBLICERAT: 2009-11-03, 16:22:21 | URL: http://papillonsdamour.blogg.se/
Arbetslös är ett HELVETE!

Jag råkade själv ut för detta när jag ”praktiserade” hos Mobitec i Herrljunga mellan 2009-12-07 och 2010-01-15.



Jag stortrivdes på min praktikplats, fungerade bra ihop med mina arbetskamrater och hoppades på en anställning. Enligt företaget själva gjorde jag ett jättebra jobb, men det räckte inte!



Som ”tack” för arbetet jag hade utfört åt företaget kastades jag ut i arbetslöshet trots ett rejält generöst erbjudande om lönebidrag från Arbetsförmedlingen och möjlighet att pröva mig för endast 8000 kronor i månaden.



Personalchefen på företaget ansåg att det var bättre för mig att kastas ut i arbetslöshet än erbjuda mig en anställning som t.ex montör i deras produktion. Även om jag helst vill arbeta med konstruktion var jag flexibel och beredd att ta det jobb som fanns på företaget.



Nu går jag arbetslös, besviken och funderar på att ta livet av mig eftersom jag inte längre ser något hopp för framtiden.


Arbetslös är ett HELVETE!

Ska tillägga att den dagen jag tröttnar på HELVETET det innebär att gå arbetslös tänker jag ta livet av mig genom att kliva ut i vägen framför någon bil och orsaka en trafikolycka så att jag blir ihjälkörd! Detta blir MIN HÄMND på det här ruttna jävla samhället!!



Jag håller redan på och "övar" mig på detta genom att skita i att kolla trafiken när jag går över gatan. Bilarna får tvärnita för mig eller köra ihjäl mig!




Arbetslös är ett HELVETE!

En av planerna jag har för att ta livet av mig är att ställa mig och vänta på att personalchefen hos Mobitec i Herrljunga kör hem från jobbet och kliva ut i vägen när hon kommer körandes i 70 km/h så att hon KÖR IHJÄL MIG!!!!!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: